9 typů pacientů a jak s nimi komunikovat I. část

Doc. PhDr. Laura Janáčková, CSc. ve své typologii popisuje 9 rozličných pacientských typů. Každý z nich má jiná očekávání a lékař by k nim měl odlišně přistupovat. Jak je poznáte? Jakou zvolit strategii komunikace? Dočtete se v našem miniseriálu.
9 typů pacientů a jak s nimi komunikovat I. část

Doc. PhDr. Laura Janáčková, CSc. ve své typologii popisuje 9 rozličných pacientských typů. Každý z nich má jiná očekávání a lékař by k nim měl odlišně přistupovat. Jak je poznáte? Jakou zvolit strategii komunikace? Dočtete se v našem miniseriálu.

Inzerce

První díl Vás seznámí s pacientem:

  • stresovaným
  • úzkostným
  • úzkostně agresivním a
  • s agresorem.

Stresovaný pacient

PROJEVY

napětí, fyziologická reakce na stres (pocení, srdce, dech...), obranná gesta

VÝRAZ

nervozita, úzkost, obavy, strach, paralýza

ŘEČ

zvýšené tempo, nelogičnost, pomlky...

PROŽÍVÁNÍ

chaotičnost, nejistota, úzkost, výrazná emocionální labilita

STRATEGIE KOMUNIKACE

  • Vezměte pacienta na klidné místo. 
  • Srozumitelně vysvětlete současný zdravotní stav.
  • Používejte hovorové výrazy a kráké oznamovací věty.
  • Pokud je třeba trpělivě opakujte informace.
  • Nesdělujte negativní informace, pokud nejsou jednoznačně potvrzeny.
  • Odpovídejte pravdivě, nebojte se říci nevím tam, kde v tu chvíli neexistuje jednoznačná odpověď.
  • Vyjádřete podporu a porozumění.

Další pacientké typy na Vás čekají na stránce www.medimerck.cz. 

Líbil se vám článek?

Hodnocení: +16

Doporučení a tipy

Řekněte svým pacientům

Inzerce

Doporučujeme

Mnoho dalších informací pro svou praxi najdete také na webu Medimerck.cz.

Dáváte přednost preskripci generických nebo originálních léků?

Praktické informace pro praktické lékaře přináší jedinečný webový projekt JáPraktik.cz. Má být každodenním pomocníkem ve Vaší praxi, podpořit komunikaci s pacienty
a umožnit konzultaci se specialisty.

Proč tu jsem?