9 typů pacientů a jak s nimi komunikovat I. část

9 typů pacientů a jak s nimi komunikovat I. část

Doc. PhDr. Laura Janáčková, CSc. ve své typologii popisuje 9 rozličných pacientských typů. Každý z nich má jiná očekávání a lékař by k nim měl odlišně přistupovat. Jak je poznáte? Jakou zvolit strategii komunikace? Dočtete se v našem miniseriálu.

První díl Vás seznámí s pacientem:

  • stresovaným
  • úzkostným
  • úzkostně agresivním a
  • s agresorem.

Stresovaný pacient

PROJEVY

napětí, fyziologická reakce na stres (pocení, srdce, dech...), obranná gesta

VÝRAZ

nervozita, úzkost, obavy, strach, paralýza

ŘEČ

zvýšené tempo, nelogičnost, pomlky...

PROŽÍVÁNÍ

chaotičnost, nejistota, úzkost, výrazná emocionální labilita

STRATEGIE KOMUNIKACE

  • Vezměte pacienta na klidné místo. 
  • Srozumitelně vysvětlete současný zdravotní stav.
  • Používejte hovorové výrazy a kráké oznamovací věty.
  • Pokud je třeba trpělivě opakujte informace.
  • Nesdělujte negativní informace, pokud nejsou jednoznačně potvrzeny.
  • Odpovídejte pravdivě, nebojte se říci nevím tam, kde v tu chvíli neexistuje jednoznačná odpověď.
  • Vyjádřete podporu a porozumění.

Další pacientké typy na Vás čekají na stránce www.medimerck.cz. 

Doporučené odborné články